zaterdag 18 juni 2011

Doe mee wordt flexitariër


Er staat een mooi artikel over vegetarisch eten vandaag in het AD. Als je altijd vlees hebt gegeten, zoals ik tot ongeveer 11 jaar geleden, hoe wordt je dan vegetarier?
Ik heb het stapje voor stapje gedaan. Steeds minder vlees, eerst niet meer bij het dagelijkse avondeten en toen ook niet meer op het bij de lunch, op het brood, of in salades. Daarna ben ik een vegetarische kookcursus gaan volgen en ik was verrast van de variatie die de vegetarische keuken te bieden heeft, je zit niet vast aan kaas, noten en eieren, wat je meestal ziet bij de vegetarische beginneling. Ook de ayurvedische keuken biedt een heel scala aan heerlijk vegetarische gerechten en vergeet niet de vegetarische shusies.
Heel af en toe eet ik nog een stukje vis of scharrelkip. Ik benader vlees meer, zoals ze dat heel vroeger deden; een stukje vlees eten als je het echt nodig had, of op momenten dat ik er echt trek in had, maar dat komt nog zelden voor.
Derhalve noem ik mijzelf een part-time vegetarier. Maar er is een nieuw fenomeen: de flexitariër. Steeds meer hoor ik dat mensen bewuster gaan worden van onnodig dierenleed, het milieu en een gezonde levenstijl en daardoor minder vlees gaan eten.
Dit is beter voor de dieren, gezonder voor de mens en de aarde.
Op de volgende website: http://www.ikbenflexitarier.nl/doe-mee vind je allerlei recepten en tips.
Over het algemeen zijn vegetariërs slanker, maar je kunt ook heel goed een dieet volgen als je vegetarisch wilt eten. Fit for life is een voorbeeld van een dieet en levenswijze dat ontwikkeld is door iemand die ook vegetariër is.

Geen opmerkingen: