vrijdag 30 september 2011

Je rug, je handtekening



Als yogadocent let ik altijd op iemands rug. Ik kan het niet laten en observeer, alsof de rug een soort handtekening is van het lichaam.
Hoe is de houding, hoe staat het hoofd op de romp, loopt iemand met het hoofd naar voren, in de toekomst? Zijn de schouders stram, als een militair of juist naar voren gebogen? Is het bekken soepel bij het lopen? Is de rug hol of juist niet. Als we ouder worden heeft de bovenrug de neiging om hoger en ronder te worden, of krijgen vrouwen een zogenaamde " weduweknobbel". Je bent net zo jong als je rug soepel is, is een bekende uitspraak uit de Dru yoga.
Vanmorgen in het bos kwam ik een tiener tegen, handen in de zakken, hoofd naar de grond en schouders voorovergebogen, bekken naar voren gekanteld, ik noem dat de: " ik ben er even niet houding".

Je houding zegt veel over hoe je je voelt; hoe je in het leven staat. En wat je beroep is; zit je veel, werk je met computers. Ook zijn er veel beroepen waarin de houding van de rug belangrijk is zoals een tandarts, een violist en bijvoorbeeld een schilder. Uit eigen ervaring weet ik dat het regelmatig doen van yoga oefeningen heel veel rug problemen kan voorkomen en/of verbeteren. Het is uit onderzoek bekend dat ongeveer 90% van alle rugklachten voorkomt uit onbalans in de spierketens, ongeveer 5% tot 10% is pathologie.

Er zijn veel bijzondere dagen in het jaar; vandaag roep ik uit tot: " de dag van de houding".

Je kunt dagelijks een aantal kleine oefeningen doen voor je houding. De berghouding of wel Tadasana, kun je overal waar je moet wachten oefenen. Of dit nu is in de rij voor de kassa van AH of bij de bushalte, overal kun je de berghouding aannemen. Voel hoe in de berghouding je energie makkelijk door het lichaam stroomt, doe dit door middel van de adem. Adem enkele malen wat dieper in en uit.
Laat enkele malen per dag de schouders bewust helemaal ontspannen, ongemerkt kunnen we de schouders iets opgetrokken houden. Dit kan klachten geven in schouder / nek gebied.


Hierbij een filmpje van Oli Wiles, hij doet een eenvoudige, maar effectieve oefening doet zittend op de stoel. Deze oefening is een van mijn favoriete, het heft blokkades op en houdt de rug soepel. In de rug zitten heel veel spieren en botten: de wervels, het is dus ook niet verwonderlijk dat wij in dit gebied makkelijk blokkades kunnen krijgen. Hou je rug fier, het hoofd omhoog en je hart geopend, heb een fijne dag.

Link:


" SOGYAL RIMPOCHÉ De lichaamshouding inspireert de persoon. Als u rechtop loopt verandert uw uitdrukking. Alles in u wordt anders."

Geen opmerkingen: