zondag 8 januari 2012

Uit het hoofd, in het lijf, de adem



Cursisten vragen mij regelmatig of ik elke dag yoga doe. Ja,ik doe het iedere dag, maar wat is dat yoga doen, voor mij is het een levenswijze geworden. Een proces van bewustwording, aanwezig zijn bij alles wat je doet en dat blijft voor mij een heerlijke levenslange oefening.
Als ik geen fysieke yoga oefeningen doe, dan zijn er gedurende de dag momenten dat ik even stil sta bijvoorbeeld tijdens de wandeling met de hond of tijdens een vergadering. Alles neem ik bewust in mij op, of ik sta stil bij mijn ademhaling. Ademen is iets wat we altijd doen. We ademen vanaf onze geboorte totdat we sterven en we besteden er eigenlijk relatief weinig aandacht aan. Adem is leven, zonder adem is er geen leven.

Als je de kaken op elkaar klemt merk je dat je ademhaling bijna stopt. Dus je kunt je voorstellen als er spanning is in je spieren rond het gezicht, nek of schouders, dat je ademhaling ook niet optimaal verloopt. Maar ben je je altijd bewust van de spanning in je spieren? Want pas als je de spanning voelt, waar dan ook in je lichaam, kan je het bewust loslaten. En dat leer je doormiddel van yoga.

Ook is de adem een van de mooiste instrumenten om in het hier en nu te komen, ga naar het puntje van je neus en net daaronder voel je de koele lucht via je neus het lichaam in stromen op de inademing. Voel waar deze inademing je beweegt. Dan voel je bewust bij de neus de warme lucht, op de uitademing, het lichaam weer verlaten. Waar voel je deze uitademing in je lichaam? Zijn er pauzes tussen de in- en de uitademing? Blijf een tijdje heel bewust bij dit ademhalingsproces en ga dan weer verder.







Geen opmerkingen: