vrijdag 25 januari 2013

Het bos als natuurcoach

Het bos als natuurcoach

Al jaren loop ik iedere dag met de hond door het bos.Soms de geijkte paden en soms een avontuurlijk pad dat ik niet ken.
Waar hou jij van: de geijkte paden of zomaar ronddolen door het bos?
Waar kijk je naar als je wandelt, ik kijk graag naar de lucht die gefilterd wordt door de boomtoppen en de bladeren. Mijn hond Sam heeft zijn snuit altijd op de grond, op zoek naar luchtjes, ik heb geen een idee wat hij allemaal ruikt, maar het is zeker meer dan ik kan waarnemen.

Als je elke dag in het bos wandelt neem je het ritme van de natuur waar.
Alles gaat mee met het jaargetijde; lente, zomer, herfst en winter.
Welk jaargetijde hou jij van? en wat is jou ritme?

Ga eens met een vraag het bos in en kijk wat je tegenkomt, wat komt er op je pad?
Natuursymbolen kunnen je veel zeggen.
Ik zou een yogaweekend gaan geven met een natuurcoach wandeling. Toen ik enkele dagen daarvoor op pad ging met de intentie om een natuursymbool tegen te komen voor het weekend, keek ik naar de grond en daar lag een mooie veer. De veer staat symbool voor lichtheid en wat betekende de veer voor mij. Je geeft je natuursymbool je eigen betekenis.

Soms rust ik even uit tegen een boom, de boom is dan letterlijk een steuntje in de rug. Wat ervaar jij als je tegen een boom aanstaat?
De verbinding met de natuur geeft je een verbinding met je eigen natuur.

Sta een stil tegenover een boom en laat er denkbeeldige wortels uit je voeten diep in de aarde groeien. Hoe zien je wortels eruit?
Hoe voelt het om te lopen door zand, klei of gras.
Wat je ook meeneemt of wat je ook voelt er is altijd een transformatie waarneembaar nadat je hebt gewandeld in de natuur.

De yoga houdingen of asana's zijn door de vroege yogi's, geinspireerd door wat zij om zich heen hadden,vernoemd naar de natuur en naar de dieren zoals bijvoorbeeld de boom, de berg, de kat en de hond.

Al lopend door de natuur laat ik alles los wat ik denk dat ik ben en ik kijk wat er overblijft, zo kom je in de stilte van alles wat is and so be it.







Geen opmerkingen: