zondag 17 mei 2009

yoga and "old age"



Mijn oudste cursiste is 80 jaar, zij staat tijdens de les bij mij in de buurt, omdat ze wat hardhorend is, maar verder is ze soepel en opgewekt. Ze slaat geen les over en geniet van de ontspanning. En na de laatste les voor de zomer stop zegt ze altijd: hopelijk tot september maar weer.

Dat yoga kan op elke leeftijd bewijzen ook deze twee verhalen.
Twee vrouwen een van 84 en een van 83 jaar zij beoefenen nog steeds yoga, sterker nog ze geven nog les.

Trees Schiltz: kwiek als een vogeltje.Superoma van 84 geeft yoga aan kankerpatiënten
'Ik was kreupel en nu spring ik uit bed'
NVT - 'Ik heb zoveel energie, ik moet er iets mee doen.' Trees Schiltz, de nicht van de overleden politicus Hugo Schiltz, bruist van levenslust. Toen ze 55 was, liep ze krom van de artrose. Op haar 84ste is ze fitter dan ooit en geeft ze elke week yogales aan kankerpatiënten.

Ze ziet er stralend uit, maar het leven heeft de kwieke oma van 84 nauwelijks gespaard. Zes kinderen opgevoed, een openhartoperatie gehad, een beroerte overleefd... Maar Trees Schiltz laat zich niet kisten. Haar woorden, die ze met haar volle één meter vijfenvijftig beklemtoont, bruisen van de energie. Ooit was dat anders.

Toen ze 55 was, in 1980, kon ze nog nauwelijks lopen, zegt ze. Reuma en artrose in de hoogste graad. 'Ik liep helemaal krom. De dokter schreef me een hele resem pillen voor. Zoveel dat mijn maag ze amper aankon. Ik moest onder het mes, zei hij, voor nieuwe heupen en een rugoperatie.'

Haar zus verklaarde haar gek. 'In de turnzaal van haar pensionaat was er elke zaterdag yogales. Ze zei dat ik dat eens moest proberen. Ik had nog nooit van yoga gehoord.'

De yoga-instructeur heette Rama Saenen. Ze ging hem op haar krukken opzoeken. Zeven maanden lang volgde ze zijn lessen drie keer per week. Langzaam voltrok zich een mirakel. 'Op het einde van die lessen voelde ik geen pijn meer. Ik kroop thuis zelfs de ladder op om het plafond te schilderen. Mijn dokter was verbijsterd.'

Ze vertelde hem dat die nieuwe heupen niet meer hoefden. De oude waren als nieuw. 'Toen ik hem zei dat dat door yoga kwam, was hij boos. Ik heb hem nooit meer gezien. En nu wíl ik hem niet meer zien.'

Door haar wonderbaarlijke genezing, raakte Trees gefascineerd door yoga. Als het haar hielp, kon dat ook andere mensen helpen, dacht ze. Saenen stelde haar daarom voor zelf yogales te geven. 'Dat zag ik meteen zitten. Ik ben beginnen te studeren. Zestien jaar lang, elk weekend, volgde ik les in de filosofie.'

Daarna - ze was intussen zeventig - begon ze zélf als yogainstructrice. Sindsdien geeft ze twee keer per week les in haar straat. Elke vrijdag geeft ze ook yogaoefeningen aan kankerpatiënten. Met hen deelt ze lief en leed. 'Vaak voelen ze zich ellendig door hun ziekte. Dan wenen ze eens goed, masseer ik hun voetjes en geef ik hen een knuffel. Dat hebben ze nodig. Vaak is de ziekte zelf al bestreden, maar zitten ze nog mentaal in een diepe put. Mijn yogalessen helpen hen te ontspannen en weer positief te denken.'

Trees is in de ban van yoga. 'Het is een soort zelf-kinesie . Je moet door je ademhaling je kracht gebruiken om jezelf te genezen. Als ik mensen van mijn leeftijd zie rondlopen, denk ik ocharme. Ze lopen vaak kromgebogen. Zij vergeten te bewegen en zich te ontspannen. Yoga is de oplossing. Ik was zelf bijna kreupel en kijk nu: ik spring elke morgen fluks uit bed, nadat ik mijn oefeningen heb gedaan.'

Plots gaat ze op de grond liggen en toont hoe ze haar rug soepel krijgt. 'Dat is de Krokodil. ' Dan wringt ze haar rug in allerlei akelige bochten en springt verbazend lenig weer recht. 'Zie je, zo eenvoudig is het. Ik kan zelfs nog helemaal dubbelplooien.' En dat doet ze prompt. Ondanks haar gezegende leeftijd, denkt ze er niet aan om het wat rustiger aan te doen. 'Ik heb daarvoor te veel energie. Ik moet die kwijt. Sterven? Daar ben ik niet mee bezig. Het is nog veel te vroeg om naar hierboven te gaan. Ik ben er niet bang van. Ik heb al een generale repetitie gehad. In 1996 was het. Ik was aan het telefoneren en plots was daar een lichtflits en lag ik op de grond. Ik weet niet wat het was. Maar dat lijkt me een mooie manier om te gaan: flash en gedaan.'

Tatiana De Wée en Frank Poosen
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=GR429P8K6


MELBOURNE, AUSTRALIA: 83 year old Yoga instructor, Bette Calman, performs some Yoga moves on the 22nd April 2009.

At 83 Bette Calman is still practicing and teaching Yoga, teaching up to 11 classes a week. Bette has been practicing Yoga for over 40 years, and has no intention on stopping anytime soon. To Bette age has nothing to do with living a healthy life. "I didn't realise I was nearly 80 until my 80th birthday." Bette moved to Melbourne 8 years ago with thought of retireing, but found her self back in action after her daughter Susie, who is also a Yoga instructor, was pestering for fill-in teachers.

Geen opmerkingen: