vrijdag 9 januari 2009

slaapritme


Op de yogalessen geef ik vaak oefeningen en tips over wat je kunt doen als je niet goed kunt slapen.


Daarop zei een cursist: jij zult altijd wel goed slapen. Ja, dat doe ik, maar ik ben niet anders dan andere. Ik doe misschien wel andere dingen waardoor ik goed slaap.
Elke dag enige tijd doorbrengen in de natuur, bijvoorbeeld wandelen in het bos, voor het slapen gaan mediteren tussen de 20 en 30 minuten en een yogaoefening.

Elke avond rond dezelfde tijd naar bed en 's-morgens op dezelfde tijd er weer uit. Af en toe drink ik een kopje koffie, maar nooit 's-avonds, ik kijk bewust niet naar tv programma's waar enige vorm van agressie in voorkomt en mijn alcohol consumptie beperkt zich tot twee glazen champagne per jaar; een met oud en nieuw en een op mijn verjaardag. Als ik in bed lig lees ik altijd, voordat ik het licht uit doe, nog een positieve tekst, bijvoorbeeld uit: "De stilte spreekt" van Eckhart Tolle en ben ik in stilte even dankbaar voor de dag die voorbij is en de dag die komen gaat. Dan zeg ik welterusten.

Uit het volgende artikel blijkt dat ritme van het opstaan belangrijk is voor een goede nachtrust.

Bodyclock and sleep



Als je uit je slaap/waak ritme bent kan je dit verbeteren door elke ochtend, hoe laat je ook naar bed bent gegaan, op dezelfde tijd op te staan.



Lees het hele artikel:

http://www.egodevelopment.com/body-clocks-and-sleep/#more-778

Geen opmerkingen: