maandag 28 november 2011

Yogi in New York


Een weekje New York, voor vertrek ben ik op zoek gegaan naar informatie over yogalesen in New York, op het internet. Ik heb al verschillende soorten yoga - en meditatielessen gevolgd in New York en vind het elke keer een heerlijke aanvulling op mijn vakantie. Graag probeer ik verschillende soorten yoga om het het effect te voelen.
Nu kwam ik de Urban Wellness Clinic tegen. Dr Emily Kiberd DC, zij is chiropractor en tevens yogadocent en geeft onder andere yogatherapie voor mensen met rugklachten.
Dit leek mij een interessante combinatie. Ik stuurde haar een mail en kreeg direct een reply. We maakte een afspraak voor een prive yogales. Haar clinic is in dezelfde straat en op steenworp afstand van ons hotel.

Ik werd op maandagochtend vroeg begroet door Emily, een jonge vrouw, die mij op de yogamat neerzetten en een korte anamnese afnam. Met name vroeg ik haar advies voor een goede yoga workout toegespitst op mijn rugblessure. Het is mij opgevallen, dat je bij onderzoek in de boeken, verschillende adviezen krijgt. Dat er bijvoorbeeld een aantal houdingen worden afgeraden, waar ik helemaal geen enkele moeite mee heb.
Direct na de anamnese begonnen we aan de les van 1,5 uur. In de Adhomukha svanasana -hond houding- merkte zij op dat mijn rechter voet de neiging had iets naar buiten te wijzen. Dit wijst op een verkorte gluteus medius, een belangrijke spier voor onze houding en gluteus maximus ofwel grote bilspier. Dit verbaasde mij niet na een lange dag reizen van Appelscha naar New York en een dag wandelen in de Big Apple. Door de duif houding te doen voelde ik mijn rechter kant weer bijtrekken. Zij wees mij op op enkele punten die ik kon verbeteren in de cobra, sterke benen, maar ook de tenen in de mat duwen, beschermen je onderrug nog beter. In de hond wees zij op het dieper " smelten" tussen de schouderbladen, het gebied van het hart, op de uitademing. Zij gebruikte haar eigen lichaam en mijn adem om mij nog verder in de zittende vooroverbuiging te krijgen de Paschimottanasa.
Na 1,5 uur sloot ze af met Savasana en een korte meditatie.
Als op vleugels vertrok ik en rende soepel van 11 hoog via de trappen naar beneden en in het hotel de trap naar de 6de etage weer omhoog. Dit als extra workout. Ik kon merken dat mijn benen en bekken sterk voelde.
Emily is opgeleid tot Anusara yogadocent, waarin de precieze alignment belangrijk is. Ik hou ook van deze fysieke precieze benadering, het heeft invloed op onze diepere lagen.
Ik vind het heerlijk om te blijven leren als yogadocent; het voegt elke keer weer iets toe en dat verrijkt mijn leven en het lesgeven. Dr Emily Kiberd is een aanrader! www.urbanwellnessclinic.com



Dr. Kiberd lives in Manhattan, New York. She is a certified yoga teacher practicing Anusara Yoga, a hatha yoga style the expresses the spirit from the inside out with precise alignment principles to prevent injury. She is an integral part of New York’s Anusara yoga community and frequently lectures around the city on anatomy, injury prevention, office ergonomics, and wellness care.

Geen opmerkingen: