maandag 23 januari 2012

Yogini's dilemma






Van jongs af aan ben ik gewend aan donkerbruin haar. Maar de laatste jaren kwam het uit een potje van de kapper. Dan besluit je na lang wikken en wegen, dat je geen zin meer hebt aan de frequente, lange kappersbezoeken, die je ook nog eens een hoop geld kosten.

Tevens ben ik een yogini en streef ik naar authenticiteit, ook in mijn haarkleur. Je pad bestaat uit bewustwording. Het weten dat je niet je emoties, je gedachten, je lichaam of je haarkleur bent. Maar toch is er een gevoel van afscheid nemen, door de gedachten die ik erover heb.

Ooit in een meditatie zag ik een 'hoger zelfbeeld', dat beeld, dat was ik, jonger, langer haar en bruine lokken.
Wil ik daar op lijken, of wil ik de goedkeuring van anderen, doordat ik er jonger en dus qua normen van deze maatschappij, er beter uitzie? Ik weet, uit wat ik bij vriendinnen gezien heb, dat je zo 10 jaar bij je leeftijd kan optellen met grijs haar.

Door de groeiende bewustwording heb ik veel veranderd en heb ik veel inzichten gekregen in mijn leven. Zoals gezonde levensstijl, mede door wat je eet en drinkt. Dagelijks bewegen, yoga en meditatie oefeningen doen. Verantwoordelijkheid nemen voor alles in je leven; de woorden die je spreekt, je daden, je intenties en verantwoordelijkheid voor al je keuzes die je maakt.

Maar het pad van een yogini is eindeloos en zit vol oefeningen. Elke keer, elke dag, kan je weer keuzes maken, kleine, zoals mijn haar grijs laten worden en grote keuzes zoals ik ga vandaag de hele dag bewust zijn bij alles wat ik doe. Ik blijf in het moment. En laat ik alleen mijn gedachten de vrije loop als ik daar bewust toe besluit. Een grote keuze omdat dit niet altijd even makkelijk is.

Gelukkig werd alles weer in juiste context gezet, toen ik bij een voor mij vreemde kapper binnen ging, om wat volume uit het haar te halen. De kapster bekeek mijn grijzer wordende lokken en zei: "ach grijs is ook een kleur"!
Mijn haar is grijs en kleur haal ik uit het leven.

Geen opmerkingen: