zondag 28 september 2008

Meditatie op het werk


Er is een discussie gaande: de vakbonden willen meditatie opnemen in CAO.

Als manager in een ziekenhuis was ik verantwoordelijk voor het ziekteverzuim van mijn medewerkers. Gezondheid is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van het individu, maar veel mensen hebben moeite met het stellen van lichamelijke en geestelijke grenzen.

Als er toen een mogelijkheid was geweest om mijn medewerkers op een meditatiecursus te wijzen en op de mogelijkheid om dagelijks onder werktijd 20 minuten te mediteren had ik dat van harte toegejuicht.

Uit eigen ervaring heb ik geleerd hoe meer meditatie een onderdeel wordt van ons dagelijks bestaan, hoe beter mensen zich aan hun grenzen kunnen houden. Dat leidt tot een gezondere levenswijze en dus minder ziekteverzuim.

Geen opmerkingen: